2

NAUKA CZYTANIA KROK PO KROKU- METODA SYLABOWA

DSC_0207

Dzisiaj zapraszam Was na drugą część z serii „Nauka czytania krok po kroku”.
Post będzie o metodzie sylabowej zwanej inaczej metodą symultaniczno-sekwencyjną lub metodą krakowską.
Opracowana została przez prof.Jagodę Cieszyńską, która jest psychologiem, logopedą i wykładowcą na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Metodą tą z powodzeniem można zacząć „pracować’ z dzieckiem 18-miesięcznym.
Osobiście uważam, że świetny czas na naukę jest między 3 a 4 rokiem życia. Dzieci w tym okresie chwytają błyskawicznie sylaby i bardzo lubią kolorowe książeczki z zestawu „Kocham czytać”
Wiem co mówię gdyż obie córki nauczyłam czytać stosując właśnie metodę sylabową i troche metodę Domana. Dzisiaj nie mają żadnych problemów z czytaniem.
Dodatkowo metodą tą pracujemy z najmłodszą grupą w naszej Polskiej Szkole.

Z pewnością niejeden z nas się zastanawia skąd się wzięła taka trudna nazwa metody symultaniczno-sekwencyjna?
Otóż  „prawa i lewa półkula mózgu przetwarzają wszystkie informacje według dwóch odmiennych programów. Lewa półkula mózgu przetwarza wszelkie informacje w sposób sekwencyjny – krok po kroku, analizując różnice i relacje między bodźcami. Prawa przetwarza symultanicznie (całościowo, globalnie), szukając podobieństw (cytat z www.sylaba.info)

Etapy nauki czytania metodą sylabową;
1. Powtarzanie– dorosły czyta dziecku daną samogłoskę lub sylabę
2. Rozumienie (rozpoznawanie)- wskazanie przez dziecko wypowiedzianej przez dorosłego samogłoski, sylaby lub wyrazu
3. Nazywanie– samodzielne czytanie
Trochę przypomina mi to lekcję trójstopniową Montessori, jeżeli się mylę niech mnie ktoś poprawi.
Wszystkie te trzy etapy obowiązują przy wprowadzaniu kolejnych sylab.

Sylaby są wprowadzane według określonej kolejności
-od sylab otwartych (zakończonych samogłoską) do zamniętych (zakończonych spółgłoską)
-od prymarnych (to takie które jako pierwsze pojawiają się w języku dziecka p, b, m)
do sekundarnych
-od najbardziej skontrastowanych (głoski różniące się kilkoma cechami np. p i s)
do najmniej zróżnicowanych (np. p i b lub s i c).

Kolejność zalecana w zestawie „Kocham czytać”:
*samogłoski
*wyrażenia dźwiękonaśladowcze
*P i M
*B i L
*F i W
*T i D
*Z i S
*K i G
*J i N
*Ż i RZ oraz SZ
*C i DZ
*H i CH oraz Ł
*CZ i DRZ oraz DŻ
*SI i Ś oraz ZI
*CI i DZI oraz Ć
*R i NI oraz Ń
*Ą i Ę

Do zabawy w czytanie polecam
*serię „Kocham czytać”
http://madredziecko.blogspot.co.uk/2013/04/kocham-czytac.html
*drugi pakiet „Kocham czytać. Podróże Jagody i Janka”. Niestety nie posiadamy go w swoich zasobach nad czym bardzo ubolewam.
http://www.we.pl/ksiegarnia-internetowa/serie/kocham-czytac.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=114&category_id=11
*Świetne do ćwiczeń są „Moje sylabki”
http://madredziecko.blogspot.co.uk/2013/04/pierwszy-zestaw-zawiera-samogoski.html
Z innych pomocy znajdziecie jeszcze;
*”Moje układanki’
http://wir-sklep.pl/pl/c/Moje-ukladanki/49
*”Kocham szkołę”
http://wir-sklep.pl/pl/c/Kocham-szkole/50
*”Czytam proste teksty. Czytanie ze zrozumieniem”
http://wir-sklep.pl/pl/p/CZYTAM-PROSTE-TEKSTY.-Czytanie-ze-zrozumieniem-na-poziomie-podstawowym/237

Szczesliwa Mama

2 Comments

  1. Polecam również "Poczytam Ci mamo. Metoda 101 kroków". Jest to elementarz z wykorzystaniem metody sylabowej, ale z małymi i pisanymi literami. U nas świetnie sprawdziło się po przerobieniu wszystkich książeczek Cieszyńskiej,także drugiej części,bo córka sama nie zabrała się za czytanie "zwykłego pisma". A owy elementarz polubiła i przeszła przez niego w ekspresowym tempie. Stworzony jest jednak dla starszych dzieci,niż trzyletnie. Chodzi mi tu o grafomotorykę przy wykonywaniu zamieszczonych zadań ogólnorozwojowych. Potem przeszliśmy na serię "czytam sobie" i to był ostatni etap nauki.

  2. Świetną, czytelniczą drogę wspólnie przeszłyście.
    U nas było dosyć podobnie
    Moje córy też korzystały z elementarzy do metody sylabowej (mamy ich chyba ze trzy) i bardzo były lubiane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *