0

ALFABETYCZNY ZAWRÓT GŁOWY- ROK Z MONTESSORI

DSC_0011

O nauce alfabetu można napisać całą grubą książkę. Tyle ile na świecie jest nauczycieli i rodziców tyle pomysłów na wprowadzanie liter. Wiem, że nie wszyscy zgadzają się z tym aby naukę czytania rozpoczynać od nauki alfabetu. W metodzie Krakowskiej (symultaniczno-sekwencyjnej ) rozpoczyna się od nauki samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych a zaraz po tym przechodzi się do poszczególnych sylab. Nie ma tutaj miejsca na alfabet. Moje obie córki uczyłam czytać właśnie tą metodą i miałam nielada orzech do zgryzienia. W ich irlandzkiej szkole właśnie zaczyna się naukę od alfabetu. Nie miało sensu to abym ukrywała przed nimi nasz alfabet. Nauczyły się go dosyć szybko i nauka czytania poszła błyskawicznie. Pilnowałam tylko aby nie zaczęły głoskować a czytały sylabami. Dokładnie to samo robię teraz z 4-letnim Dominikiem- „wałkujemy alfabet”. Unikam tylko jak ognia piosenki A, BE, CE, DE…Mam nadzieję, że rozumiecie dlaczego.

Kiedy rozpocząć?

Jak tylko zauważysz u swojego dziecka gotowość i zainteresowanie literkami. Maria Montessori nazywa to FAZĄ WRAŻLIWĄ. Bądź przygotowana i działaj. Pozwól dziecku zachłysnąć się alfabetycznym światem. Samodzielnie przygotowuj pomoce. Ja czasami wcale nie używam drukarki i laminatora. Biorę czystą kartkę, pisaki, kredki i w 2 minuty pomoc jest gotowa. Nie jest może tak piękna i kolorowa jak ta stworzona w programie graficznych ale na potrzeby domowe jest wystarczająca. Dlatego dzisiaj podzielę się z Wami kilkoma szybkimi pomysłami na ujarzmienie alfabetu.

  1. Spinerowe koło fortuny- nasze spinery już poszły w zapomnienie, moda przeminęła. Postanowiłam wyjąć go z szuflady i dać mu nowe życie. Zadanie polega na zakręceniu i przeczytaniu litery, którą wskazuje strzałka.

DSC_1651

2. Spinaczowe koło- wykorzystałam to samo koło co wyżej. Szukamy takiej samej literki na kole i na spinaczu. Za każdym razem głośno ją nazwijcie.

DSC_1649

DSC_1650

3. Alfabetyczne spinacze- zabawa podobna jak poprzednia. Tutaj już samogłoski i spółgłoski zaznaczone są na czerwono i na niebiesko

DSC_1647

DSC_1648

4. Alfabet na wieszaku- przypinanie spinaczy na wieszaku według kolejności alfabetycznej

DSC_0009

5. Jesienne liście- zabawa ta pojawiła się już przy naszym jesiennym temacie. Dopasowujemy spinacz do liścia. Pamiętajcie o głośnym nazywaniu poszczególnych liter

DSC_1483

DSC_1484

6. Literowe bingo- losujemy liść z literką, nazywamy i kładziemy na odpowiednim kwadracie

DSC_1653

DSC_1654

7. Szorstkie litery- jak je zrobić pisałam TUTAJ

8. Alfabetyczna wieża z klocków- układamy według kolejności alfabetycznej

DSC_1658

9. Literkowe kubki- dopasowujemy kubek do obrysu

DSC_1644

DSC_1645

10. Ruchomy alfabet Montessori- jak z nim pracować pisałam TUTAJ

DSC_1463

DSC_1466

11. Co słyszysz na początku?- przygotuj kilka małych przedmiotów rozpoczynających się na 2 lub 3 litery. Głośno nazwij przedmiot, głośniej akcentując pierwszą głoskę

DSC_1655

DSC_1656

12. Literowy garaż- zabawa polega na zaparkowaniu aut do odpowiednich garaży

DSC_1660

DSC_0001

13. Alfabetyczne tory- macie w domu fana pociągów? To zadanie powinno mu się spodobać.

DSC_1659

14. Sercowe literki- na kartce naszkicowałam literę. Zadanie polega na ułożeniu serduszek, pomponów, wacików, kulek…na literze. Następnie dziecko może samodzielnie, patrząc na literę ułożyć ją na drugiej kartce. Idąc jeszcze krok dalej może spróbować ułożyć ją bez patrzenia.

DSC_0011

DSC_0012

15. Alfabetyczna książka

DSC_0005

DSC_0006

16. Puzzle- jest ich na rynku sporo do wyboru. U nas są jeszcze takie, które używały moje córki, więc z nowości niczego Wam nie polecę

DSC_0002

DSC_0003

DSC_0004

17. Pisanie po śladzie- całkiem ciekawa pomoc. Są tutaj litery drukowane i pisane.

DSC_0007

DSC_0008

A Wy już jesteście na tym etapie? Jakie pomysły u Was królują?

Jeżeli jeszcze nie jesteś w mojej grupie na Fb to zapraszam tutaj METODA MONTESSORI W DOMU W SZKOLE I W PRZEDSZKOLU

 

madredziecko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *