6

ROZWÓJ MÓZGU- ETAP 2

Po kilku pierwszych tygodniach pracy z dzieckiem mozemy przejść do etapu 2 rozwoju mózgu.
Również w tym etapie rozwijamy te same zdolność:

1. Program stymulacji wzrokowej:
*dostrzeganie światła- w ciemnym pomieszczeniu połóż dziecko na brzuszku lub na kolanach, włącz latarkę I pozwól dziecku zlokalizować światło, rób to w ciszy aby nie rozpraszać dziecka, pochwal dziecko następnie zmień miejsce I powtórz to trzykrotnie.
*stymulacja postrzegania konturów (dziecko zaczyna dostrzegać ciemny obiekt na jasnym tle)
Należy przygotować szachownicę o wymarach 100 na 75cm, każdy kwadrat o wymiarach 25 na 25cm w dwóch kolorach białym i czarnym. Można ją położyć na podłodze, oprzeć o krzesło lub postawić w kącie pokoju. Robić to jak najczęściej.
Nasza szachownica wykonana jest z brystolu i wygląda tak:

 

 *karty z konturami- każda z kart przedstawia prosty obrazek na białym tle, karty powinny oieć wymiar 28 na 28cm, pokazywanie należy rozpącząć od figury takiej jak kwadrat, koło, trójkąt.
Pokazuj tę kartę przez jeden dzień, trzymaj ją w odległości 30-45cm 10 sesji dziennie.
Codziennie przez tydzień pokazuj dziecku nową kartę.
Kontynuuj ten system przez trzy tygodnie.
W tygodniu czwartym pokazuj jedną nową kartę i jedną starą, codziennie zmieniaj karty

 
2. Program stymulacji słuchowej
cel: stymulowanie, wywołanie, poprawa i wzmocnienie żywej reakcji na zagrażające dźwięki
Połóż dziecko na plecach, odejdź na około 3 metry i włacz na sekundę syrenę lub klakson, obserwuj reakcję dziecka
 
3. Program stymulacji dotykowej
cel: stymulowanie, wywołanie, wzmocnienie reakcji na silne wrażenia dotykowe
*stymulowanie zimnem- małym kawałkiem lodu dotykaj różnych części ciała- 4 razy dziennie
*stymulowanie ciepłem- zmoczonym ręcznikiem w gorącej wodzie i lekko wychłodzonym dotykaj różnych części ciała- 4 razy dziennie
*stymulacja dotykiem
 
4. Program rozwijania sprawności ruchowej
*tor do pełzania- dziecko powinno mieć możliwość pełzania po torze lub innej czystej powierzchni przez 4 do 18 ??? godzin dziennie.
*stworzenie warunków do zabawy na podłodze
 
5. Program rozwijania sprawności językowej
opiszę to szczegółowo już wkrótce
 
6. Program rozwijania sprawności manualnej
*zwolnienie uchwytu w reakcji na silne bodźce związane z zagrozeniem życia
włóż do rączki dziecka jakis przedmiot np. grzechotkę, gdy ją trzyma powiedź „wypuść” i delikatnie uszczypnij, zrób to samo z drugą rączką
*wzmocnienie odruchu chwytnego- włóż swoje kciuki lub palce wskazujace w dłonie dziecka, gdy poczujesz silny chwyt dziecka podnieś ręce wysoko aby dziecko usiadło a nawet znalazło się w pozycji stojącej, z czasem można zastąpić palce drewnianym drążkiem.
 

Szczesliwa Mama

6 Comments

  1. Witaj, jeszcze chyba tu nie pisałam ale śledzę Twojego bloga od dawna mam 4,5 letnią córeczkę i 2 chłopaków 2 miesiące starszych od Dominika 😉 Z ciekawością zaglądam w co bawicie się z Dominikiem, mamy czarno – białe książeczki i kilka czarno białych obrazków kt zawieszone są na ścianie w zasięgu wzroku chłopców.

    Gdzie znajdę takie czarno białe obrazki kt Ty używasz do pokazywania?

    Pozdrawiam Kasia

  2. My używaliśmy Sokole oczka. Widziałam też fajne materiały na brillkids.com
    Co do tych godzin pełzania, to chyba faktycznie tyle Doman proponuje. Dla dzieci z uszkodzeniem mózgu sugeruje nawet zatrudnienie wielu wolontariuszy do pomocy przy nauce pełzania.

  3. Witam, dopiero zaczęłam przygodę z książką „Subtelne rewolucje” i jestem zafascynowana nią. Czy też mogę prosić o przesłanie materiałów? I czy ktoś robił tor do pełzania?
    Pozdrawiam

    • Przykro mi ale nie posiadam już tych materiałów. Wszystkie obrazki znalazłam w sieci. Nie potrafię po takim czasie podać stron z których skorzystałam. Toru do pełzania niestety nie robiłam ale myslę, że na poczatek i łóżko wystarczy. Życzę Wam fantastycznie spędzonego czasu razem. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *