1

LITERATURA DZIECIĘCA W DUCHU MONTESSORI

literatura Montessori

Wiele z Was zadaje pytania o to co czytać dziecku. Jakie książki są zgodne z duchem Montessori. Problem w tym, że na naszym polskim rynku nie ma takiego typowego działu z takimi publikacjami. Jeżeli nie ma, to trzeba poszukać w tym co jest. Zanim jednak wyciagnę książeczki z naszej domowej półeczki i pokażę Wam co moim zdaniem się nadaje pozwólcie, że pokrótce opiszę kilka zasad czytelniczych, które udało mi się znaleźć lub podsłuchać.

Maria Montessori mówiła, że dziecko powinno otrzymać najpierw porządną dawkę rzeczywistości a dopiero potem można wprowadzić je w świat fikcyjny. Wspierała realizm. To jest ta najważniejsza zasada, której należy sie trzymać przy wyborze odpowiedniej dzieciecej literatury. Czyli odpadają tu wszelkie: koty w butach, Pinokie czy Frankliny.

Zacznijmy jednak od przygotowania kącika czytelniczego:
-regał na książki powinien być umocowany tak aby książki znajdowały sie na wysokości wzroku dziecka
-prawidłowe oświetlenie
-wygodne miejsce do siedzenia
-w placówkach  (przedszkolach) książki powinny być ułożone zgodnie z zasadą stopniowania trudności, czyli na jednym poziomie książeczki tylko z ilustracjami, na drugim książeczki z obrazkami i podpisami, na kolejnym pod każdym rysunkiem powinno znaleźć się już zdanie a na ostatnim poziomie leżą książeczki dla wprawionych czytelników z dłuższym tekstem.

A teraz spróbuję krótko opisać czym sie kierować przy wyborze książeczki w każdym przedziale  wiekowym: 

9+miesiące– dziecko w tym wieku opanowuje umiejetność przeciwstawiania kciuka czyli poradzi sobie z przewracaniem kartek (oczywiście jeżeli dziecko jest gotowe to wcześniej można mu takie książeczki zaproponować)-grube biało-czarne  książeczki

-książeczki sensoryczne (takie robione z materiału, filcu)

12+ miesiące– bardzo wyraźne, realistyczne zdjęcia lub ilustracje jednego elementu lub postaci znanych dziecku z otoczenia. Jeden element, bardzo wyraźny i realistyczny na stronie wraz z podpisem. Najlepiej niech to będzie zdjęcie.

3-latek– na ilustracji powinna być przedstawiona relacja pomiędzy osobą i przedmiotem (np. dziewczynka pije sok), proste podpisy, dziecko uczy się rozpoznawac proste stany emocjonalne

4-latek– ilustracje o wyrazistym konturze, czystej barwie, dłuższe, proste teksty

5-6-latek– książki powinny porządkować i utrwalać wiadomości o otaczającym świecie, pojawiają sie bardziej skomplikowane stosunki międzyludzkie, bardziej rozbudowany tekst, w tym wieku dzieci rozróżniają już fikcję od rzeczywistości i to jest moment kiedy można zacząć dziecku wprowadzać baśniowa klasykę literatury, ilustracje moga już mieć swobodniejszą szatę graficzną.

Teraz podam Wam kilka tytułów, które zostały przez nas sprawdzone i takie, które chcielibyśmy aby się na naszych półkach znalazły:

*cała seria- Zuzia

*cała seria- Basia

*cała seria- Martynka

*cała seria „Świat w obrazkach”

*czytam globalnie „Emu i Dodo”, „Miś i but”, Jaś i Maja”- M. Trojanowicz-Kasprzak

*”O zwierzętach”- A. Kruszewicz

*”O ptakach” -A. Kruszewicz

*”Dzieciaki świata”- M. Wojciechowska

*”Zwierzaki świata”- M. Wojciechowska

*”Nela mała reporterka”- już jest kilka części

*”Mapy”- Mizielińscy

*”Pszczoły”- P.Socha

*”Botanicum”- Willis Kathy

*”Muzeum zwierząt. Animalium”- Broom Jenny

*”Ilustrowany inwentarz drzew”- Aladjidi Virginie

*”Ilustrowany inwentarz zwierząt”- Aladjidi Virginie

* „Ilustrowany inwentarz ptaków”- Aladjidi Virginie

*”Dzieci z Bullerbyn”- A. Lindgren

Chętnie poczytam jakie są Wasze propozycje książek. Piszcie w komentarzach.

Możecie również zerknąć na moje wcześniejsze zestawienia:

Książki o II wojnie światowej

Książki anatomiczne dla dzieci

Książki historyczne dla dzieci

Książki religijne dla dzieci

Zapraszam również na swoje grupy na Fb gdzie dzieje się coraz więcej:

METODA MONTESSORI W DOMU W SZKOLE I W PRZEDSZKOLU

NASZE MĄDRE DZIECI

Zobacz więcej

 

 

 

 

 

 

 

madredziecko

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *