9

WODNE EKSPERYMENTY

Właśnie przyłączamy się do projektu „Dziecko na Warsztat”.
Dziewczynki tak kochają wodę, że po raz kolejny chciały „wodne eksperymenty”.
Więc skupiliśmy się na wodzie i jej właściwościach.

EKSPERYMENT 1:
CO PŁYWA CO TONIE?
Chyba jeden z najbardziej znanych i lubianych przez dzieci doświadczeń
Potrzebne:
-naczynie na wodę (np. miska)
-woda
-kilka różnych przedmiotów (u nas były to: kulka z plasteliny, grzechotka, świnka, papierowa ręka)
Przebieg doświadczenia:
1. Nalej wody do miski
2. Kolejno wkładaj do wody przedmioty i obserwuj
Wnioski:
Cięższe przedmioty toną, lżejsze pływają po powierzchni wody.
To czy dany przedmiot pływa po powierzchni zależy od jego kształtu i sposobu zanurzania.
Oczywiście działa również siła wyporu.

EKSPERYMENT 2:
NAPIĘCIE POWIERZCHNIOWE
Potrzebne:
-talk kosmetyczny
-woda
-miska lub umywalka
Przebieg doświadczenia:
1. Nalej wody do miski
2. Posyp powierzchnię wody talkie
3. Włóż palec do wody w kilku miejscach
Wnioski:
Cząsteczki na powierzchni wody tworzą rodzaj błony, która jest w stanie utrzymać lekkie ciała (np. igłę czy bańkę mydlaną). Siła wiążąca te cząsteczki to napięcie powierzchniowe.
Jak tylko wyciągnie się palec z wody z talkie błona powierzchniowa zamyka się.
 
 

EKSPERYMENT 3:
ROZPUSZCZALNOŚĆ SUBSTANCJI W WODZIE
Potrzebne:
-szklanki
-woda
-łyżeczka
-cukier
-sól
-ryż
Przebieg doświadczenia:
1. Do szklanek nalej wody
2. Do każdej z nich dosyp kolejno: cukier, sól, ryż
3. Zamieszaj i obserwuj
Wnioski:
Cukier i sól rozpuściły się w wodzie, natomiast ryż nie rozpuscił się.
Jedne substancje są rozpuszczalne inne są nierozpuszczalne. Cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki rozpuszczalnej substancji i rozdzielają je. Są jednak niezdolne do wniknięcia między cząsteczki substancji nierozpuszczalnych.

 
EKSPERYMENT 4:
CIĘŻAR WODY
Potrzebne:
-dwie plastikowe butelki
-gwóźdź
-woda
-taśma klejąca
Przebieg doswiadczenia:
1. Zrób gwoździem w jednej butelce cztery jednakowe otwory jeden nad drugim, w drugiej butelce cztery jednakowe otwory na tej samej wysokości
2. Zaklej otwory taśmą klejącą
3. Nalej do butelek wody i odklej taśmę
Wnioski:
Z butelki w której otwory były na jednej wysokości wypływają strumyczki wody o tej samej długości. Z drugiej butelki wypływają strumyczki tym dalej sięgające im niżej znajduje się otwór.
Ciężar wody wywiera nacisk na ścianki i dno butelek, działając z siłą tym większą im większa ilość wody znajduje się nad miejscem jej ujścia.
 
EKSPERYMENT 5:
CO NA WIERZCH WYPŁYWA?
Potrzebne:
-słoik lub inny przeźroczysty pojemnik
-miód
-olej
-woda
Przebieg doświadczenia:
1. Nalej do pojemnika najpierw trochę miodu, potem trochę oleju
2. Na końcu wlej wodę
3. Obserwuj
Wnioski:
Ciecze się nie mieszają ale układają sie warstwami: olej utrzymuje się nad miodem, natomiast woda tonie w oleju ale unosi się nad miodem.
Te trzy ciecze maja rózne ciężary właściwe.
 
 Warsztaty na innych blogach:
 
 

DZIECKO NA WARSZTAT

Szczesliwa Mama

9 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *