0

ROZWIJAMY MOWĘ- KATEGORYZACJA ATEMATYCZNA I TEMATYCZNA

dsc_0303

W poprzednim poście pisałam o tym czym jest kategoryzacja oraz jak można ją stosować w domu przy okazji włączając swojego malucha do obowiązków domowych. To takie małe 2 w 1. Dzisiaj chciałabym Wam pokazać co można zrobić dalej z tą kategoryzacją. W metodzie Krakowskiej jest tak, że zawsze pracujemy na materiale tematycznym a dopiero potem przechodzimy na tematykę atematyczną (czyli np. figury geometryczne). Jednak w kategoryzacji jest odwrotnie. No to zaczynamy:

KATEGORIE ATEMATYCZNE

  1. Rozdzielanie figure geometrycznych/klocków według cechy koloru czyli żółte figury na jedną kupkę lub do jednego pojemnika a zielone na drugą

dsc_0296

2. Rozdzielanie figur geometrycznych/klocków według cechy wielkości czyli duże klocki z jednej strony a małe z drugiej

dsc_0304

3. Rozdzielanie figur geometrycznych/klocków według cechy kształtu czyli koła i kwadraty osobno

dsc_0302

4. Rozdzielanie figur geometrycznych/klocków według cechy kształtu bez względu na kolor- ten etap jest dla dziecka bardzo trudny, należy mu poświęcić troche więcej czasu

dsc_0303

5. Rozdzielenie figur geometrycznych/klocków według cechy wielkości bez względu na kolor czyli wszystkie małe obiekty w różnych kolorach na jedną stronę a duże na drugą

dsc_0300

6. Rozdzielenie figur geometrycznych według cechy wielkości bez względu na kolor i kształt czyli wszystkie małe koła, trójkąty i kwadraty niezależnie od koloru do jedengo pojemnika a duże do drugiego

7. Rozdzielenie figur geometrycznych według cech kształtu bez względu na kolor i wielkość czyli wszystkie koła małe i duże we wszystkich kolorach na jedną stronę a wszystkie trójkąty na drugą

8. Przechodzimy do trzech kategorii

dsc_0305

KATEGORIE TEMATYCZNE

Tutaj mamy ogromne pole do działania. Możecie wykorzystać najróżniejsze obrazki, karty, zdjęcia. Na zdjęciu poniżej wyciągnęłam puzzle z gry o zawodach i powstały dwie kategorie lekarz-kucharz. Dla malucha akurat to do najłatwiejszych nie należy ale chciałam Wam podać jakikolwiek przykład.

dsc_0308

Prof. Jagoda Cieszyńska-Rożek proponuje w swojej książce „Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych” proponuje podział na kategorie:

PRYMARNE KATEGORIE TEMATYCZNE (czyli wprowadzamy je najpierw)

*zabawki-pokarmy

*pojazdy-napoje

*ubrania-sprzęty domowe

*naczynia- buty

*kwiaty- nakrycia głowy

*meble- ptaki

*kubki- owady

*zwierzęta- sztućce

*domy zwierząt- przybory szkolne

*ptaki- ludzie

SEKUNDARNE KATEGORIE TEMATYCZNE:

*napoje- pokarmy

*pojazdy z silnikiem- pojazdy bez silnika

*owoce- warzywa

*ubrania- nakrycia głowy

*sprzęty domowe- naczynia

*kwiaty- grzyby

*meble kuchenne- meble pokojowe

*ptaki- ssaki

*postacie stojące- postacie siedzące itd…

madredziecko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *