0

RÓŻOWA WIEŻA- NAJBARDZIEJ ROZPOZNAWALNA POMOC MONTESSORIAŃSKA

DSC_0812

Z całą pewnością każdy kto chociaż trochę liznął metodę Montessori wie jak wyglada różowa wieża. To najbardziej rozpoznawalna pomoc montessoriańska. Te dziesięć różowych klocków podbiło przedszkolny świat. Nie mogło tej pomocy zabraknąć również w naszym domu. Ci którzy mnie znają wiedzą, że staram sie Wam pokazać, że każdą pomoc można wykonać samodzielnie. Dawno temu gdy Julcia była mała wykonałam ją z brystolu. No cóż nie służyła nam ta wieża zbyt długo, dziecięce rączki uwielbiają gnieść. Tym razem gdy Dominik wystarczajaco podrósł postanowiłam sprawić mu prawdziwą, drewnianą wieżę wykonaną metodą DIY.

Do jej wykonania potrzebujemy:

*10 drewnianych sześcianów o wymiarach od 10cm do 1cm

*różową farbę

Wycięte klocki wystarczy pomalować farbą, najlepiej dwukrotnie i pozostawić do wyschnięcia. Wieża gotowa jest do zabawy (pracy).

Do czego służy różowa wieża:

-do wprowadzenia i utrwalenia pojęć związanych z wielkością (duży, mały, największy, najmniejszy)

-wyrabia się koordynacja wzrokowo-ruchowa

-do rozwoju motoryki

-kształtuje się struktura porządku

Jak z nią pracować:

  1. Rozpoczynamy od lekcji podstawowej

-dziecko rozkłada dywanik (najwygodniej będzie pracować na podłodze)

-dziecko przynosi klocki pojedynczo, trzymając je oburącz (za pierwszym razem pokaż jak ma to zrobić) i układa w dowolnej kolejności na dywaniku

DSC_0812

-postaw przed dzieckiem największy sześcian

DSC_0814

-wybierz kolejne dwa największe klocki i porównaj je (stykając ze sobą krawędzie)

DSC_0815

-wybierz większy i postaw na wcześniej postawionym największym sześcianie

DSC_0816

-porównaj kolejne dwa klocki, wybierz większy i ułóż na dwóch pozostałych

-pracę kontynuuj aż do ułożenia całej wieży

DSC_0817

  1. „Najmniejszy sześcian w akcji”

-układamy wieżę poziomo

-najmniejszym klockiem sprawdzamy poprawność ułożenia wieży, kładziemy go na kolejnym sześcianie i palcem wskazującym sprawdzamy czy górne krawędzie są w tej samej linii

DSC_0819

-w ten sam sposób sprawdzamy kolejne klocki

3. „Znikający sześcian”

-układamy wieżę poziomo

-dziecko się odwraca lub wychodzi, rodzic w tym czasie wyjmuje jeden klocek a pozostałe sześciany zsuwa ze sobą

zadanie dziecka polega na wskazaniu miejsca z którego został zabrany

DSC_0820

4. Wprowadzenie pojęć duży-mały (lekcja trójstopniowa)

ETAP 1

– z ułożonych sześcianów wybierz dwa różniące się wielkością

DSC_0821

-powiedz: „Z tych dwóch, ten jest mały”- wskaż mniejszy klocek

-powiedz: „Z tych dwóch, ten jest duży”- wskaż większy klocek

ETAP 2

-powiedz przykładowe polecenie: „Weź mały i połóż na krześle”

-powiedz: „Weź duży i połóż na stole”

ETAP 3

-wskaż mniejszy klocek i zadaj dziecku pytanie: „Jaki ten jest?” (mały)

-wskaż większy klocek i zapytaj: „Jaki ten jest?” (duży)

5. Wprowadzenie pojęć duży-większy-największy

-z ułożonej poziomej wieży ustaw przed dzieckiem dwa różniące się wielkością klocki i powiedz: „Z tych dwóch ten jest duży a ten jest mały”

-wstaw mały sześcian na miejsce a do dużego przysuń dwa kolejne większe od niego klocki i powiedz: „Z tych trzech ten jest duży, ten większy a ten największy”

DSC_0822

-etap 2 i 3 wykonaj podobnie jak w poprzednim ćwiczeniu

6. Wprowadzenie pojęć mały-mniejszy-najmniejszy

-z ułożonej poziomo wieży ustaw przed dzieckiem np. klocek nr 3 i 8.

Powiedz „Z tych dwóch ten jest mały a ten jest duży”

-do klocka nr 3 dostaw dwa mniejsze klocki (nr 1 i 2) i odsuń duży klocek na miejsce.

DSC_0823

Powiedz „Ten jest mały, ten mniejszy a ten najmniejszy”

-etap 2 i 3 wykonaj jak powyżej

 

 

madredziecko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *