0

CAŁA PRAWDA O MÓZGU MAŁEGO DZIECKA

DSC_0071

O mózgu napisano wiele książek i artykułów. Z całą pewnością powstanie jeszcze ich wiele gdyż ten organ jest ciągle na tapecie u naukowców. Niby wiemy o nim dużo a jednak bardzo nas zaskakują coraz to nowe informacje na jego temat. Nie będę Wam tu robić wykładu z anatomii jak jest on zbudowany, chociaż mogłabym z racji wykształcenia.  Nawet na maturze z biologii prześladował mnie układ nerwowy, którego wtedy nie cierpiałam (uwielbiałam układ krwionośny) a teraz wręcz przeciwnie, wszystko co jest związane z mózgiem „połykam” natychmiast. W każdym razie mózg to taka nasza wieża dowodzenia bo gdyby nie on to bylibyśmy takimi nijakimi roślinkami. Gdy powstaje nowe życie mózg zaczyna kształtować się już w 12 dniu po zapłodnieniu- niewiarygodnie szybko. Rozwija się w błyskawicznym tempie aż do dnia porodu.

Kilka faktów zasłyszanych/przeczytanych od Glenna Domana na temat mózgu:

*MÓZG, JAK MIĘŚNIE, ROZWIJA SIĘ, JEŻELI SIĘ GO UŻYWA– do tylnej części mózgu dochodzą drogi czuciowe czyli drogi naszych pięciu zmysłów: wzroku, słuchu, czucia, dotyku i węchu. Rozwijają sie one dlatego, że są przez nasze dzieci używane. Im więcej informacji jest poznawanych przy ich pomocy tym bardziej się one kształtują. Spróbujcie odciąć nowonarodzone dziecko chociażby tylko od dźwięków i bodźców wizualnych na kilka miesiecy (broń Boże nie róbcie tego!) a co się stanie? Najprawdopodobniej będzie miało obie te funkcje upośledzone. Maluszek w chwili narodzin ma je jeszcze niedojrzałe. Dlatego naszą rolą, rolą rodziców a w późniejszym czasie nauczycieli jest jak najbardziej kreatywna i różnorodna ich stymulacja. Dlatego Doman proponuje wczesna naukę pisania, matematyki i wielu innych umiejętności. Lepiej wtedy zadbac o to aby to co do dziecka w tym czasie dociera którymkolwiek ze zmysłów było wartościowe i pozytywne. Przednia część mózgu natomiast składa się z dróg ruchowych dzięki którym reagujemy na odbierana informację. To własnie od najmłodszych lat dzieci powinny rozwijać motorykę dużą czyli skakać, biegać (pomomo, że się ubrudza), pływać, wchodzić na drabinki, tańczyć. To są właśnie najlepsze z możliwych ćwiczeń rozwijajacych nasz mózgowy mięsień.

*MÓZG TO JEDYNE NACZYNIE, KTÓRE TĘ WŁAŚCIWOŚĆ, ŻE IM WIĘCEJ DO NIEGO WKŁADASZ, TYM WIĘCEJ W SOBIE MIEŚCI– nie od dzisiaj wiadomo, ze im częśćiej mózg jest używany tym lepiej działa. Tak naprawdę nie wiadomo ile jest on w stanie pomieścić. Składa sie on z kilku miliardów neuronów a one mają tysiące połaczeń z innymi neuronami. Każde takie połączenie, taka droga to bit informacji, który trafił do mózgu dziecka. Czyli im wiecej tych informacji dziecku pokażemy lub samo je usłyszy, odkryje tym tych połączeń jest więcej a mózg jest bardziej pojemny.

*JEŻELI ULEPSZASZ JEDNĄ FUNKCJĘ MÓZGU, DO PEWNEGO STOPNIA ULEPSZASZ WSZYSTKIE– mózg posiada sześć funkcji, które są ze sobą nierozerwalnie złączone. Sa to: ruch, mowa, srawność manualna, sprawność wzrokowa, sprawność słuchowa, sprawność dotykowa. Chodzi tu o to, że jeżeli dziecko nauczy się czytać to łatwo przyjdzie mu nauka liczenia i odwrotnie. Kolejny dowód na to, że warto inwestować swój drogocenny czas we wczesną edukację dziecięcą.

*INTELIGENCJA TO WYNIK MYŚLENIA– Doman twierdzi, że rodzimy się z potencjalnym mózgiem wszystkich ludzkich znakomitości ale rówież zbrodniarzy. Co z tym zrobimy, które z funkcji rozwiniemy to już będzie świadczyło o poziomie inteligencji, którą rozwinemy.

Zapraszam na swój bezpłatny, mailowy, 5-dniowy  kurs „Odkryj w swoim dziecku geniusza” .Zapisy http://www.madredziecko.ontrapages.com/kurs-odkryj-w-swoim-dziecku-geniusza

 

 

madredziecko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *