1

CZY PRAWORĘCZNOŚĆ I LEWORĘCZNOŚĆ SĄ NORMĄ?

DSC_0612

Masz leworęczne dziecko i zastanawiasz się czy to dobrze czy źle? Może przestawiać na prawą rękę? Jeszcze niedawno(a może już dawno) za czasów gdy ja chodziłam do szkoły „na siłę” przestawiano dzieci piszące lewą ręką na prawą. W efekcie dzieci stawały się oburęczne i często ujawniały sie przy okazji jakieś zaburzenia typu:

*problem z czytaniem i pisaniem

*zaburzenia koncentracji

*zaburzenia mowy

*zaburzenia na tle nerwowym np. jąkanie, moczenie nocne, ataki złości, napady lękowe

Spójrzcie jaka ogromną krzywdę robiono nieświadomie tym dzieciom. Wtedy leworęczność była czymś nienormalnym, odbiegającym od normy. Na szczęście czasy się zmieniły i w przedszkolach i szkołach nikt nikogo nie przestawia (bynajmniej nie powinien) do czego doprowadziły lata obserwacji.

O tym czy jesteśmy praworęczni czy leworęczni decyduje LATERALIZACJA czyli dominacja stronna (przewaga jednej strony ciała nad drugą). U osoby praworęcznej dominującą stroną mózgu jest półkula lewa i odwrotnie. Wiecie, że już około 6 miesiąca życia dziecko chwyta zabawkę preferowaną ręką? Jeżeli macie takiego malucha w domu koniecznie sprawdzcie. Pomiędzy 1-2 rokiem życia rozwój lateralizacji lekko usypia gdyż właśnie wtedy Wasz maluch ma million ważniejszych rzeczy na głowie: stanie, chodzenie, wspinanie się i poznawanie świata wszystkimi możliwymi zmysłami. Do ustalenia lateralizacji powinno dojść pomiędzy 2 a 4 rokiem życia.

Wyróżnić można 4 wzorce lateralizacji:

*lateralizacja prawostronna

*lateralizacja lewostronna

*lateralizacja skrzyżowana

*lateralizacja nieustalona

Jeżeli proces dominacji jednej z półkul nie zostanie zakończony przed 6 rokiem życia dziecko będzie miało ogromne problemy z nauką czytania i pisania. Dlatego tak ważne jest aby obserwować swoje dziecko i gdy tylko zaniepokoi Was to, że dziecko pisze prawą ręką a kopie piłkę zawsze lewą nogą udać się na specjalistyczne badania. U 4-latka można jeszcze popracować nad: koordynacją wzrokowo-ruchową, analiza i syntezą wzrokową, pamięcią sekwencyjną i symultaniczną i zapobiec przyszłym trudnościom szkolnym.

Jak samodzielnie sprawdzić lateralizację u swojego dziecka:

  1. Ręka (obserwujemy której ręki używa):

-odrysowywanie szablonu

-wrzucanie klocków do pojemnika

-nawlekanie koralików

2. Oko:

-spoglądanie przez zwiniętą kartkę papieru jak przez lunate

-wyglądanie przez wizjer w drzwiach

3. Noga:

-kopnięcie piłki

-skakanie na jednej nodze

Gdy każda z tych czynności jest wykonana przez prawa lub lewą stronę to mamy do czynienia z lateralizacją prawostronną lub lewostronną. W przypadku gdy inna strona nawleka koraliki a inna patrzy przez dziurkę to jest to lateralizacja skrzyżowana i należy pomyśleć o wizycie u specjalisty.

 

madredziecko

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *