0

MAMO KTÓRA GODZINA? POMYSŁY NA OSWOJENIE ZEGARA

DSC_0652

Jeżeli ciągle słyszycie pytania typu: „Mamo która godzina?”, „Za ile będzie obiad?”, „Kiedy idziemy na spacer?” To najprawdopodobniej nadszedł dla Waszego malucha czas (czyli tak pieknie nazwana przez M.Montessori faza wrażliwa) na oswojenie się z zegarem. Czas w życiu naszego dziecka jest bardzo ważny. One najczęściej wykorzystują go w 100% (w przeciwieństwie do nas dorosłych), koncentrując się na wykonywanej czynności. Dlatego dziecko nie chce kończyć zabawy, wyjść z kapieli lub wracać z placu zabaw. Powinniśmy się tego od nich nauczyć. Gwarantuję Wam, że wtedy każdy z nas osiągnąłby znacznie więcej. Dzieci skupiają się na jednej wybranej przez siebie czynności  i nie interesują się niczym więcej. My mamy robimy dwieście rzeczy naraz i jesteśmy w tym świetne ale czy osiągamy takie milowe kroki rozwojowe jak nasze dzieci? Gdybyśmy potrafiły skupić się tylko na tym co w danej chwili robimy byłybysmy szczęśliwsze a tak czujemy się zmęczone i wyczerpane do granic możliwości. Może o tym innym razem. Wracamy do naszego zegara z którym chcemy oswoić nasze dziecko. Jak to zrobić aby była to dla niego zabawa? Mam dla Was kilka moich patentów.

1. Rysowany zegar– na większej kartce papieru naszkicowałam zegar (odrysowałam go od dużej pokrywki), rozpisałam godziny od 1-12 i od 13-24. Przy okazji wprowadzamy pojęcia: pólnoc i południe.

DSC_0644Na zakrętkach napisałam liczby od 1-24. Zadanie dziecka polega na dopasowaniu odpowiedniej zakrętki we właściwe miejsce na zegarze. Łatwizna!

DSC_0646

Trudność, która może się pojawić to nazewnictwo godzin. To już nie jest jeden, dwa, trzy tylko pierwsza, druga, trzecia…Ważne aby ćwiczyć aż dziecku nie będzie to juz sprawiało trudności. Wtedy można pójść krok dalej i rozpisać minuty.

DSC_0652

Teraz nareszcie nadszedł czas na ustawianie konkretnej godziny.

 

DSC_0654

2. Układanka zegarowa– jest już z name dobrych kilka lat. Dziewczynki uczyły się na nim ustawiać godziny teraz Dominik układa jak puzzle. Niestety zaginął nam jeden element.

DSC_0648

3. Czas według metody Montessori– wieki temu wydrukowałam gotowe karty zegarowe(niestety nie pamiętam z jakiej strony). Rozkładamy dywanik i pracujemy z kartami.

DSC_0655

DSC_0656

4. Gra „Poznajemy godziny”– znacie dziecko, które nie skusi się na grę planszową w towarzystwie mamy, tata lub rodzeństwa? To taka bardzo przyjemna forma nauki. Zasady gry są dosyć proste. Myslę, że taki 4-5-latek poradzi sobie.

DSC_0649DSC_0651

5. Gry online:

http://www.lulek.tv/gry/darmowe/zegar-ucznia-128

http://www.buliba.pl/gry/gry-edukacyjne/ktora-godzina.html

http://grydladzieci.edu.pl/zamyslone_wzgorze/lamiglowki/ustaw_zegar.html

 

madredziecko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *