3

DOŚWIADCZENIA- POWIETRZE

Przez ostatnich kilka dni eksperymentowałyśmy z powietrzem.
Oto nasze doświadczenia, tym razem udało mi się zrobić kilka zdjęć:
*Do szklanki z grubym dnem włożyłyśmy kulkę z gazety, następnie szklanka zostala odwrócona do góry dnem i wlożona do pojemnika z wodą. Po wyjęciu była sucha wow…
Wyjasnienie: w szklance jest powietrze dlatego woda już się tam nie mieści.
Powtarzane wielokrotnie.

*Rozszerzanie i kurczenie się powietrza
Na butelce z wąską szyjką mocujemy balon i mocujemy go gumką. Tak przygotowaną butelkę umieszczamy w misce z gorącą wodą i obserwujemy (balon sie unosi)

                                                    następnie butelkę wkładamy do zimnej wody (balon opada)

*Sprężanie powietrza
Do tego doświadczenia potrzebujemy tylko plastikowej strzykawki. Odciągamy tłok strzykawki aby napełnić ją powietrzem, następnie zatykamy otwór palcem i mocno wciskamy tłok, puszczamy tłok i zwalniamy nacisk
Wyjaśnienie: kiedy wciskamy tłok powietrze w strzykawce spręża się i zajmuje mniej miejsca, kiedy tłok wraca na miejsce powietrze się rozpręża
*Dotego eksperymentu potrzebujemy plastikowej pustej butelki.
Wlewamy do niej gorącej wody, zakręcamy, czekamy minutkę, odkręcamy, wylewamy i ponownie zakręcamy butelkę.
Ścianki butelki wciągnęły się
Wyjaśnienie: Powietrze w butelce pozostalo ciepłe, ma niższe ciśnienie niż powietrze w pokoju dlatego butelka się zgniotła

1

SERCE I UKŁAD KRĄŻENIA

Wiem, wiem ostatnio rzadko tutaj zaglądam, ale czasu jakoś mniej.
Dziewczynkom szkoła i przedszkole zabierają dużą ilość czasu a po powrocie Wiktorię czeka jeszcze domowa polska szkoła. Czasem na dodatkowe „zajęcia” brak czasu i siły. Tego pierwszego to chyba bardziej. Przydaloby się każdego dnia kilka dodatkowych godzin, bo jeśli chodzi o siłę i energię to moje panie mają jej aż zanadto.
Kilka dni temu udalo nam się zrealizować nasz kolejny temat anatomiczny. Tym razem zawędrowałyśmy w głąb serca i naczyń krwionośnych.
Wprawdzie temat tylko liznęłyśmy ale chętnie podzielę się pomysłami:
1) Na początek przygotowałyśmy „krew”-do garnka nalałyśmy 3 litry wody (chciałam dziewczynkom uzmysłowić ile krwi płynie w ich małych organizmach) i wymieszałyśmy z sokiem malinowym

2)Poznawałyśmy żyły i tętnice, naszkicowałam człowieczka i wspólnie zaznaczyłyśmy serce oraz naczynia krwionośne kolorując żyły na kolor czerwony a tętnice na niebieski

3)Lepiłyśmy krwinki z plasteliny
4) Mapa myśli- stwierdziłam, że Wiki jest już dostatecznie duża abym pokazała jej jak się przygotowuje mapy myśli i oto co powstało. Chyba nieźle jak na pierwszy raz.

Życzę Wam spokojnej nocy!
1

VAN GOGH

Na naszej drugiej „lekcja sztuki” poznowałyśmy wielkie dzieła Van Gogha.
Wiktoria pamiętała nazwy kilku jego obrazów ku mojej wielkiej radości. Kilka miesiecy temu pokazywałam dziewczynkom bity. Jednak pamięć naszych dzieci jest rewelacyjna.

dopasowywanka

kolorowanka słonecznikowa
oraz własnoręcznie wykonany przez Wiki obraz

kolorowanka „Pokoju artysty”
„Gwieździsta noc” wykonana przy pomocy kleju i pasteli

0

UKŁAD POKARMOWY

Oto nasza kolejna wyprawa w głąb ciała. Tym razem poznawałyśmy tajniki układu pokarmowego.
Na podstawie naszych książek zrobiłyśmy plastelinowego ludzika ucząc się poszczególnych części ciała

kolejne folder game

Rozmawiałyśmy o drodze jaką pokonuje pokarm od momentu trafienia do ust dlatego zahaczyłam o budowe zęba
Stwierdziłam też że jest to świetna okazja do rozmowy na temat zdrowego żywienia ponieważ z tym u nas kiepsko. Owoce są zjadane w dużych ilosciach ale warzywa i kasze… pozostawiają wiele do życzenia.
Dlatego Wiki (większy niejadek) samodzielnie przygotowała piramidę żywieniową

0

PTAKI

Jakiś czas temu „odwiedziłyśmy” świat ptaków.
Cały temat rozpoczęłyśmy od małej segregacji zwierząt. Podzieliłyśmy je na 3 grupy (jak na razie tylko tyle mam przygotowanych obrazków). Zadanie okazało się bardzo łatwe nawet dla Juli.

kolorowanie ptaków według wzoru
Dla Wiktorii przygotowałam książeczkę o 10 najbardziej znanych ptakach. Jej zadanie polegało na przeczytaniu tych informacji i poszukaniu tych ptaków w książce. No cóż… nad czytaniem pracujemy. Po polsku czyta ładnie ale niechętnie. Szukam sposobu jak ją zachęcić do tego aby sama chętnie sięgała po książki. Może znacie jakiś??? Chciałabym aby pokochała świat książek. Znacznie lepiej idzie z czytaniem po angielsku. Robi to zdecydowanie chętniej i częściej. Troche mnie to martwi.

Do tego tekstu przygotowałam 2 folder games ktore od razu stały się hitem (szkoda, że nie wpadłam na to szybciej). Wersja łatwiejsza dla Juli i trudniejsza dla Wiki (i znowu to czytanie)

Przyglądałyśmy się również rozwojowi jajka oraz budowie wewnętrznej ptaka

Przy pomocy przytarganych do domu liści i farby tworzyłyśmy nasze kolorowe ptaki
Na zakończenie całej zabawy był mini Quiz

                                         A oto ksiażki z których korzystałyśmy i ktore polecam:

0

GODŁO Z OKAZJI ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI

Dzisiaj w naszej Polskiej Szkole obchodziliśmy święto Odzyskania Niepodległości. Nasze dzieci przygotowały z tej okazji kilka prac plastycznych i krótką inscenizację.
Chciałabym Wam pokazać jedną z prac wykonaną przez moją grupę (dzieci w wieku 4-7 lat).
Szablon godła wykonał dla nas jeden zdolny tata. Nasze godło wykonaliśmy z białego i zafarbowanego na czerwono (z odcieniem różu) ryżu. Dzieci miały mnóstwo radości w trakcie tworzenia tego działa a ile było bałaganu ale to nie ma znaczenia oto efekt: